צור קשר

ניקוי חול | התזת חול

מבוא לניקוי חול

ניקוי חול ו/או בזלת ו/או אמצעי שחיקה אחרים, משמש בד"כ כטיפול הכנה מקדים במסגרת הפעולות להכנת השטח המטופל והעומד לבוא בטיפול המשכי של שיפוץ וחידוש. עיקר העבודות בשיטת ניקוי החול, מתבצעת כאשר מדובר בשטחים מתכתיים שעברו תהליך שיתוך והחלדה ומתוך כך גם צברו מעליהם שכבות מפרידות. פעולת ניקוי החול נחשבת לאחת משיטות העבודה הטובות והיעילות ביותר להכנת פני שטח מתכתיים, לפני תהליך צביעה, ציפוי ויישום מערכות התגוננות שונות. שיטת העבודה של ניקוי אובייקטים מתכתיים ואחרים, באמצעות התזת חול/בזלת ועוד, נחשבת למהירה ובעלת הספקים גבוהים במיוחד. בנוסף, התמורה המתקבלת בסיום שלב הניקוי בהכנת השטח, הינו בהחלט משביע רצון ומתקבלת תוצאה נהדרת של שטח נקי, חופשי לחלוטין משכבות מפרידות ובעל פורוזיביות מיקרומטרית, המשמשת כמצע התקשרות מעולה לכל מערכת ציפוי שהיא.

ניקוי חול ו/או בזלת, הינו מתקיים כאשר החול(אמצעי השחיקה) מותז בלחץ גבוה מאד, על האובייקט המטופל ובכך יוצר פעולת שחיקה, על ידה ניתן להסיר את כל הציפויים והשכבות ולחשוף את פני השטח המקוריים של האובייקט. באובייקטים מתכתיים העשויים מפלדת פחמן למשל, אנו יכולים להגיע למצב אשר בו אנו משיגים מתכת בעלת גוון מתכתי כסוף-מבריק, בדרגת ניקוי גבוהה מאד. (למשל, דרגת ניקוי ברמה של: 2.5 SA לפי התקן השבדי).

ניקוי בהתזת חול ו/או בזלת ואמצעי שחיקה אחרים, יכול לשמש ולהתאים גם למטרות ניקוי שונות ואחרות כגון:

*ניקוי מעטפות של מבנים ישנים הבנויים מאבן טבעית, שעם חלוף הזמן צברו כתמי פיח, מלחים, ירוקת, לכלוך וטחב.

*ניקוי קירות מסד ועמודי קלונס שצברו לכלוך,אדמת בוץ קשה ושאריות דייס צמנטי.

*ניקוי ציורי קיר וגרפיטי מעל פני קירות ושטחי בטון חשופים. *ניקוי מדרכות רחוב מלכלוך ,כתמים חזקים, שמנים ושומנים.

*מגוון שימושים ויישומים אחרים לפי דרישות ניקוי וכהכנת שטחים שונים.

 

אופן מהלך הביצוע של עבודת ניקוי חול/בזלת ואמצעי שחיקה אחרים

כאשר מבצעים עבודות ניקוי חול בסדנאות עבודה גדולות ו/או במסגרת העבודה בשטח הפתוח, נוכל להציב את ציוד העבודה באופן נוח ויעיל יותר,מאשר במקומות בהם מתחם העבודה צפוף ו/או מוגבל. ציוד העבודה בניקוי חול הינו ציוד כבד ומסורבל וההתנידות עימו דורשת מהישות המבצעת (העובדים)יכולת תמרון וסיבולת גופנית גבוהה יחסית. עמדת העבודה בניקוי חול מורכבת ממספר אביזרים אשר אותם נמנה כעת וכאשר הם משתלבים יחדיו, הם יוצרים מערכת עבודה יעילה. בדרך כלל בתחילת קו העבודה, מציבים מדחס ענק, בעלת יכולות גבוהות של אספקת אוויר דחוס.

בתחילת הקו של המדחס, ממנו יוצא צינור אוויר, מתקינים פילטרים לסינון ולכידת אדי מים ושמן (על מנת שהאוויר יצא נקי). במרחק של כ-30 מטרים מן המדחס מציבים מיכל מתכתי גדול (הנקרא בשפה המקצועית בשם "דוד") אליו שופכים את החול או חומר שחיקה אחר. צינור האוויר אשר יוצא מן המדחס, מזין את המיכל בו נמצא החול, כך שהחול יוצא בסיוע של לחץ אויר מצינור נוסף היוצא מן המיכל . החול מגיע בלחץ אדיר אל קצה הצינור שם ממוקמת פומית (הנקראת גם בשם "דיזה"). את קצה הצינור הזה מחזיק העובד שמבצע את עבודת הניקוי בחול.

חשוב מאד לדעת כי מעבר לניקוי באמצעות חול, ישנו מגוון רב של אמצעי שחיקה אחרים, כדוגמת כדוריות אבן בזלת, גרגירי קוורץ מינרלי טהור בגדלים שונים, פתיתי מתכת, כדוריות פלסטיק/גומי קשיחות ועוד.מעבר לכך ישנן גם שיטות ניקוי אחרות באמצעות התזת מים בלחץ גבוה ביותר, בסביבות ה-800 אטמוספירות ומעלה, המסוגלות להניב תוצאות נהדרות בהכנת השטחים המטופלים ובמקביל גם לשמור על סביבת עבודה נקייה. בכל אופן, עבודות מסוג זה דורשות ציוד ייעודי מיוחד ויקר וגם ההיערכות אליהן אינה פשוטה.

לעיתים, קיימת דרישה ממזמין העבודה, האומרת שחובה לשמור על סביבת עבודה נקייה ללא ערפילי אבק ושאריות אחרות. במקרה מסוג זה, אנו משלבים עבודות ניקוי חול עם תוסף של ערפילי מים ובכך מונעים זיהום סביבתי. כאשר מדובר על אובייקטים מפלדה העשויים לקבל החלדה בעקבות מגעם עם מים, אנו מונעים את התופעה ע"י תוספת של אינהיביטור אנטי-קורוזיבי מיוחד, המונע את התחמצנות המתכת בעת תהליך הניקוי.

בנוסף על כל האמור שלעיל, ישנם היבטים תברואתיים שונים, הנוגעים גם לאיכות הסביבה, עליהם יש לתת את הדעת. הרי בשעה שמיישמים עבודת ניקוי באמצעות התזת חול, נוצרים משקעים של ערפילי אבק כתוצאה משבירתו והתרסקותו של החול המותז על האובייקט המטופל. ערפילי אבק מעין אלה הינם סמיכים ובעת שקיעתם ארצה, הם עושים את דרכם אל מערכת הנשימה של העובדים במקום. לא מכבר הוכח שתרחיפי החול, הינם חומרים מסרטנים העשויים לגרום לנזק בריאותי.

מתוך עובדה זו, חל איסור באופן חד-משמעי, להשתמש בחול כאמצעי שחיקה ולכן משתמשים בתחליפים שונים, אשר שקיעתם אינה פוגעת בבריאות.

 

סולם דירוג להגדרת רמות האיכות בעבודות ניקוי חול

במסגרת עבודות הנחשבות לעבודות שחיקה, בהן פעולת העבודה של חומר השחיקה המותז שוחקת את הציפוי שמעל-פני האובייקט המטופל ומביאה לידי הסרתו, ישנו דירוג מסודר המתייחס לרמה שאליה הגיע השטח המטופל לאחר תהליך הניקוי. במסגרת עבודות הניקוי באמצעות התזת חול על שטחים מתכתיים מפלדה, ישנו תיאור מפורט שמגדיר את הגוונים והמאפיינים בהם אמור להיראות שטח האובייקט המטופל בתום הניקוי. סולם דירוג זה משמש כ"תקן" ומרבית מהעוסקים בענף זה פועלים על-פיו. התקנים הבינלאומיים לעניין זה מחולקים לשלושה בתים מרכזיים המשויכים לשלוש ארצות: שבדיה, אנגליה וארצות הברית.

במדינת ישראל, אנו נוהגים לפעול עפ"י אמות המידה של התקן השבדי. התקן השבדי המסומן בכיתוב: SIS 055900 נחשב לתקן המקובל ביותר ומצוין ע"י ארגון התקנים הבינלאומי. בניקוי חול ישנן מספר דרגות המסומנות באותיות: SA. הדרוג מתחיל מן האיכות הגבוהה ביותר שסימונה הינו: 3 Sa . לאחר מכן אנו יורדים בקפיצות קבועות לרמה של 2.5 Sa ולבסוף לרמה של 2 Sa . בניקוי המתבצע בהתזת חול יבשה, הרמה הגבוהה ביותר המסומנת באותיות: 3 Sa מתייחסת לדרגת ניקוי בה התזת החול מבצעת ניקוי מושלם והרחקת שכבות וציפויים של צבע, חלודה, קשקשי ערגול, שומנים ושאריות אחרות, עד שפני השטח יקבלו מראה מתכתי, בעל גוון כסוף-לבן עם ברק אחיד. דרגת האיכות השנייה בטיבה המסומנת באותיות: 2.5 Sa מתייחסת להתזת חול יבשה, המרחיקה צבע, ציפויים אחרים, חלודה, שמנים ועוד, בכ-95% מן השטח המטופל.

בדרגת טיפול זו מותר להשאיר רק פסים קטנים וכתמים זעירים של צבע יציב וכתמי חלודה מעומעמים. דרגת האיכות השלישית בטיבה, המסומנת באותיות 2 Sa מתייחסת למעשה לשטיפת חול קלה, אשר ביכולתה להשיג פני שטח שאינם נקיים, אלא היא נועדה להרחיק שמנים, שומנים, חלודה, קשקשת ערגול וצבע רופף. מראה גוון פני השטח המתקבלים, אינם מתקרבים לרמות שהוזכרו לעיל.

 

סיכום – ניקוי חול

נוכל לומר בבטחה, שעבודות ניקוי בהתזת חול ו/או חומרים אברסיביים דומים, נחשבות לפעולות עבודה מהירות מאד ובעלות הספק גבוה, ביחס לשיטות עבודה אחרות, העוסקות בהכנת שטחים מתכתיים, לפני צביעה, ציפוי ו/או יישום מערכות התגוננות שונות. ניקוי בהתזת חול מהווה יתרון, כאשר מדובר בשטחי עבודה גדולים, אך הינו טומן בחובו גם סכנות רבות.

בניקוי חול קיימת סכנה מתמדת מעל ראשו של המבצע,בשעת העבודה. לכן בסוג זה של עבודה יש להתאזר בסבלנות רבה ובערנות מתמדת. בנוסף, נדרשים ניסיון רב ומיומנות גבוהה מאנשי הביצוע.

 

ניקוי חול בלחץ, שהם טכנולוגיות

ניקוי חול בלחץ, שהם טכנולוגיות

דילוג לתוכן